Pengertian ghibah
dapat diertikan dengan mengumpat. Ghibah itu juga dapat dimaksudkan dengan menceritakan,
menyampaikan, merendahkan atau mengejek tentang keburukan orang lain. Walau
bagaimanapun, apa yang disampaikan itu adalah perkara yang betul, itu bukan
bermaksud kita boleh menyampaikannya dengan sesuka hati kita. Baik dari segi agamanya,
jasmaninya, hatinya, kekayaannya, akhlaknya dan sebagainya.
Sebagaimana
Firman Allah SWT:
“Dan janganlah kamu
mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang lain dan janganlah
setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging
saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat), maka sudah tentu
kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan
bertaqwalah kamu kepada Allah. Sesungguhnya Allah Penerima taubat lagi Maha
mengasihani.” (Surah Al-Hujuraat: 12)
Ayat di atas
menjelaskan kepada kita bahawasanya Allah SWT melarang hamba-hamba-Nya yang beriman dari bersangka buruk, iaitu
mencurigai keluarga dan kaum kerabat serta orang lain dengan tuduhan yang buruk
yang bukan pada tempatnya. Kerana sesungguhnya bagian dari hal tersebut merupakan
suatu perkara yang harus dicegah kerana ia merupakan suatu yang dilarang dalam
Islam dan haram hukumnya jika kita melakukannya dengan sengaja.
Tidak semua jenis
ghibah dilarang dalam Islam. Terdapat juga beberapa jenis ghibah yang
diperbolehkan, ghibah yang diperbolehkan itu dimaksudkan dengan untuk mencapai
sesuatu tujuan yang betul. Tujuan tersebut tidak mungkin akan terlaksana
melainkan dengan melakukan ghibah.
Pertama,
membuat laporan perbuatan orang yang teraniaya. Orang yang teraniaya boleh
melaporkan kepada hakim dengan mengatakan ia telah dianiaya oleh seseoarang.
Pada dasarnya ini adalah merupakan perbuatan ghibah, namun kerana dimaksudkan
dengan tujuan yang betul, maka hal ini diperbolehkan dalam Islam.
Kedua, berusaha
untuk mengubah kemungkaran dan membantu seseorang itu keluar daripada melakukan
perbuatan maksiat, seperti mengatakan kepada orang yang mempunyai kekuasaan itu
untuk mengubah kemungkaran. Contoh ucapannya “Si Akim telah melakukan perkara
yang tidak baik, kamu harus menghalang dia!”. Maksudnya disini adalah meminta
orang lain untuk mengubah suatu kemungkaran. Jika tidak bermaksud sedemikian,
maka ucapan tadi adalah ghibah yang diharamkan.
Ketiga, ghibah
yang diperbolehkan di dalam Islam adalah bertujuan untuk mengingtkan kaum
muslimin terhadap sesuatu keburukan seperti menyatakan keburukan hafalan
seorang perawi hadits.
Selain itu,
jika diperhatikan pada masa kini, ghibah ini sering terjadi di dalam golongan perempuan.
Kerana golongan perempuan ini lebih mudah melakukan ghibah berbanding dengan
golongan lelaki. Mereka sering melakukan ghibah karana ghibah ini tidak
mengenal tempat dan waktu. Mereka lebih suka membicarakan tentang keburukan orang
lain melainkan perkara tentang diri sendiri yang menyebabkan mereka sering
melakukan ghibah tanpa mereka sedari. Dan jika mereka mengetahui sebab dan
akibat mengenai apa yang mereka sedang lakukan itu pasti mereka tidak ingin
melakukannya.
Rasulullah SAW
pernah berpesan kepada kita agar menjaga lidah mengenai hal orang yang membuka
rahsia orang lain, dalam sabdanya, “Wahai orang beriman dengan lidahnya
tetapi belum beriman dengan hatinya! Janganlah kamu mengumpat kaum muslim, dan
janganlah kamu mengintip-intip keaibannya. Sesungguhnya, sesiapa yang mengintip
keaiban saudaranya, maka Allah SWT akan mengintip keaibannya, dan dia akan
mendedahkannya, meskipun dia berada dalam rumahnya sendiri.” (Hadits
riwayat Abu Daud)
Dengan itu
adalah penting seseorang cuba menutup kelemahan saudaranya kerana besar
ganjaran pahala yang akan diterimanya disamping mendapat jaminan daripada Allah
SWT yang akan menutupi kelemahan dan keaibannya, dan Allah SWT telah memberikan
amaran untuk menakutkan mereka sebagaimana Allah SWT berfirman, “Sesungguhnya
mereka yang suka menyebarkan kejahatan dalam golongan orang-orang yang beriman
akan mendapat ahzab yang payah didalam dunia dan akhirat”. (Surah An-Nur:
19)
Maka dari itu,
hendaklah kita harus sentiasa berhati-hati ketika ingin mula berbicara dengan
sesiapapun. Dan sebelum menyampaikan sesuatu itu kita hendaklah memastikan
kesahihan cerita tersebut dan pastikan juga tiada unsur penambahan cerita di dalamnya.
Dan akhir sekali, apa yang paling penting, niatkannya kerana Allah SWT dan
dengan itu kita sudah menjauhi daripada melakukan ghibah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan